Varje dag skriver du i 30 minuter om de olika produkterna/tjänsterna du har. Vad de gör, varför man ska köpa dom, vilka problem de löser, vad det är som gör att an ska anlita dig.
Skriv ner 15 rubriker varje dag. 15 rubriker som du kan använda till nyhetsbrev, på hemsidan, till erbjudanden med mera.
Vecka 1
Fråga en kund vad som gör att kunden tycker du är bra och om det finns någonting som hen önskar att du skulle lägga till i din tjänst/produkt.
Beskriv din produkt så noga som möjligt, vad är den – vad är den inte? Vem ska köpa den?
Var hittar nya kunder dig idag? mejl, sociala kanaler, annonser, rekommendationer?
Skriv ner hur många mailadresser du vill ha inom tre månader, sex månader, ett år.
Vecka 2
Leta upp 15 konkurrenter och skriv ner deras namn.
Skriv upp dig på deras nyhetsbrev, följ dom på sociala medier, hitta deras annonser och fotoprinta dom.
Ta inte med de som inte är inom rätt åldersspann, ekonomi och så vidare.
Konkurrenter kan vara de som ligger inom samma marknad som du men säljer en annan produkt men som du fortfarande kan lära av.
Det är viktigt att förstå att det krävs mycket för att kunna skriva text som konverterar till kunder. Ju mer du kan lära dig av de som redan har fått upp sin kundbas desto bättre (och nej, det är inte oetiskt, de har gjort och gör samma sak hela tiden, det är därför de säljer så bra)
Med samlad information kan du nu ställa frågan:
Vad behöver mina kunder höra av mig för att lita på mig så mycket att de handlar av mig?
Om du kommer ihåg den frågan hela tiden kommer du närmare och närmare ditt eget personliga uttryck som gör att kunden lär känna dig genom annonsen.
Vecka 3
Vilka misstag gör dina konkurrenter? Vad ser inte professionellt ut? Skriv ner och påminn dig om vad du inte vill göra i dina texter.
Skriv ner vad marknaden behöver veta om dig och din produkt.
Träna på att skriva ner den första meningen som ska fånga uppmärksamheten direkt i dina texter.
Vecka 4.
Skriv ner vad som är unikt, varför man ska anlita dig, vad du har att erbjuda.
Vilka problem du löser.
Skriv ner varför och hur kunden ska hitta/fortsätta komma till dig på olika sätt.
Skriv ner hur kunden kommer att må när kunden går ifrån din butik, fått använda din tjänst.
Skriv ner olika erbjudanden som du vill ge dina kunder, skriv ner alla du kan komma på.
Spara ner bilder som stämmer överens med känslan man får när man anlitar dig.
Skriv ner bevis för att din produkt fungerar.
Skriv ner vad du garanterar att dina produkter ger klienterna.
Skriv ner din historia och varför du valde just denna produkt och tjänst.
Nu skriver du en text som inger
förtroende, så man känner sig glad, som beskriver produktens syfte och som erbjuder köp samtidigt som den beskriver tidigare nöjda kunders upplevelse.
Nästa text beskriver problemet som kunden har och sedan resultatet som kunden får och som du kan garantera.
Lägg till kundrecensioner
Lägg till bonus guide
Skriv ner fördelen med din produkt och uppmana sedan till att agera.