80/20 regeln för att kunna skriva bra texter

Att skriva enligt 80/20 metoden innebär att du använder 20% av tiden till att skriva och 80% av tiden till att göra research för hur dina konkurrenter jobbar.

Det innebär att du om och om igen skriver ner vad dina konkurrenter använder för texter i sina annonser eller hur deras rubriker ser ut i deras bloggar och så vidare sedan använder du texten men gör om den så den stämmer med din personlighet och dina produkter.

För att lyckas behöver du

  • ha ett system som gör det enkelt att handla av dig
  • vara uppdaterad och kunna ge värde i dina tjänster/produkter
  • hela tiden uppdatera dig om vad dina klienter vill ha.

För att kunna göra research för hur andra erbjuder /presenterar sina tjänster är det smart att följa dom på sociala medier, använd dig av sökord på google som du själv använder i din marknadsföring, sök via # på sociala medier för att hitta nya konkurrenter – se hur många följare de har, vilka rubriker de använder och hur de formar sin marknadsföring för att nå kunder.